Ifall att ni undrar...

Ibland tabbar man sig och får skylla sig själv när saker inte blir som man tänkt. Ibland tabbar man sig inte men trots det blir saker inte som man planerat.

 

Förra terminen läste jag en översiktskurs i psykologi.

 

Den här terminen skulle jag läsa en kurs i antingen socialpsykologi eller kriminologi.

 

Men så blev det något sådant där härligt  "tekniskt fel" när jag skulle tacka ja till min plats. Ni vet, ett sådant fel som ingen i hela världen kan hjälpa. Så jag tackade inte ja.

 

Istället fick jag efteranmäla mig på det som gick och är numera filosof inom praktisk filosofi. Det kändes till en början som ett ritkigt bottennapp men visade sig vara långt över förväntan och nu är det ritkigt roligt.

 

Under en av veckans föreläsningar fick vi lära oss det här (för att ni skall få ett hum om vad det handlar om):

 

* Definiera/förlöara "absolut fattigdom".
* Tesen om ansvar för handlingar snarare än undanlåtelser.
* Singers argument för att vi har en moralisk skyldighet att hjälpa folk som lever i "absolut fattigdom".
* Invändningar mot Singers position.

 

Det här är förresten det mest strukturerade jag stött på hittils i den här kursen och det är ritkigt roligt!

 

//Mika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0