Vad har jag lärt mig idag?

* Jag har fått lära mig att jag, tack vare av att jag inte klarar av när människor går långsamt framför mig på gatan, har dubbel så stor risk att drabbas av en hjärtattack som någon som kan hantera en sådan situation utan att bli stressad.

 

* Det är en viktigt med sociala relationer och att prata ut om det som tynger oss. Men när pratande övergår till ältande (jag tror inte att jag någonsin ens passerar pratande-nivån innan jag intar ältandet) leder det till att man aldrig släpper sina problem. Det i sin tur kan säkert leda till att man blir psykiskt störd (har inte kollat upp det men det skulle inte förvåna mig). Det kändes som att jag satt på föreläsningen och föreläsaren skrattade mig i ansiktet och fick mig att känna att det är världens självklaraste sak att det bara leder till ännu mer problem att diskutera saker i all oändlighet. Jag kände mig dum på grund av att jag tidigare känt mig som en ganska klipsk människa som ältar saker tills jag inte kan släppa dem. Jag menar, min dagliga "meningen med livet" diskussionen med mig själv går verkligen framåt...

 

*Vi genomgår någonting som heter "Utmattnings-fasen" när vi talar om stress och långvariga stressmoment. Det kan i värsta fall leda till dödsfall. "Det är ingenting som rör mig", tänkte jag. Det tills jag fick reda på att en tenta kan vara ett sådant där långvarigt stressmoment-.-

 

*Jag satt tydligen också för upprätt i föreläsningssalen för mitt eget bästa. Det innebär att jag är stressad och lättare får hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Det är så kul att läsa psykologi för man lär sig så mycket. Om sig själv. Och om hur ens framtid kommer se ut. Om den nu ens finns.

 

//Mika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0