Öppna upp ditt fönster

Under ett av mina och Linnéas skype-samtal då vi mest bara spelar musik för varandra så spelade hon Maskinens "Krossa alla fönster". Hon fick mig att inse varför jag kände igen en låt första gången jag hörde den.
Maskinens låt är nämligen en "tvärtom"-version av en gammal Lisa Ekdahl låt som heter "Öppna upp ditt fönster". Texterna är motsatser och melodin är delvis den samma.

 

Maskinens låt:
Krossa alla fönster, slå in hans dörr
Låt honom veta, att inget är som förr
Säg som det är nu
Finns ingen väg tillbaks för nån som är en looser
Ett riktigt jävla as

 

Ekdahls låt:
Öppna upp ditt fönster, slå upp din dörr 
Släpp in ljuset och min älskling 
låt allting bli som förr 
Låt honom veta, än finns en väg tillbaks 
Låt honom veta, att han är den enda du vill ha

 

Sedan övergick vi till Ekdahls album som vi lyssnade på under mellanstadiet.

 

//Mika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0